Halaman

Apa itu 1G,2G dan 3G?

Secara ringkasnya 1G merupakan teknologi handphone pertama yang menggunakan sistem analog, contohnya AMPS (Advanced Mobile Phone System) di USA dan TACS (Total Access Communication Service) di Eropah. Generasi pertama ini menggunakan teknik komunikasi yang disebut Frequency Division Multiple Access (FDMA).

Keterbatasan generasi pertama yang terhad kepada komunikasi suara sahaja maka dunia komunikasi berubah kepada generasi kedua iaitu 2G yang menawarkan bukan sahaja komunikasi suara tetapi untuk berSMS dan mempercepatkan kadar pemindahan data dengan kelajuan maksimum 9.600 bps (bit per second).

Setelah 2G, lahirlah generasi 2.5 G yang merupakan versi lebih baik dari generasi kedua. Generasi 2.5 ini mempunyai kemampuan transfer data yang lebih cepat. Yang terkenal dari generasi ini adalah GPRS (General Packet Radio Service) dan EDGE (Enhanced Data rates for GSM Evolution).

Generasi 3 atau 3G merupakan teknologi terbaru dalam dunia seluler. Generasi ini lebih dikenal dengan sebutan UMTS (Universal Mobile Telecommunication System) atau WCDMA (Wideband - Coded Division Multiple Access). Kelebihan generasi terbaru ini terletak pada kecepatan transfer data yang mencapai 384 kbps di luar ruangan dan 2 Mbps untuk aplikasi indoor. Selain itu, generasi ini dapat menyediakan layanan multimedia seperti internet, video streaming, video telephony, dan lain-lain dengan lebih baik.

0 komen:

Catat Ulasan

Catat Ulasan



Related Posts with Thumbnails